درس 3 : چرا رفتار مصرف کننده مهمه؟
حالا که با رفتار مصرف کننده آشنا شدید بیاید نگاهی به این بندازیم که چرارفتار مصرف کننده در بازاریابی موضوعی مهمه؟
بازاریابی در واقع انجام اقداماتیه که باعث رقابت بیشتر شرکتتون در بازار می شه که این اقدامات شاملِ تجزیه و تحلیل، پیش بینی بازارو درک پتانسیل تجاری میشه. سپس بازاریابان، استراتژی رو در نظر میگیرند که کجا باید بیشتر تمرکز کنند.
باید پیشنهاد ها روبخش بخش، هدفمند، به موقع ارائه بدند و در آخر، باید با ایجاد مجموعه ای از تاکتیک های بازاریابی ، برنامه ی خودشون رو اجرا کنند، از جمله اینکه چه محصولات و خدماتی را برای ارائه ، قینت گذاری ، رویکرد های توزیع و ارتباط بازاریابی ارائه می دند.
هی، خطراتی پیش رو هست که اگه کار اشتباهی کنید شاید پول زیادی که میتونه واسه کارای دیگه استفاده شه، رو به هدر بدید و یا حتی بدتر، شاید سود های که همراه بااون درآمدها بدست آوردی رو هم از دست بدی.
خب ،در بلند مدت ممکنه مشتری های ثابتتون رو از دست بدهید. پس همون طور که می بینید ، از همون ابتدا باید این واقعیت را بدونید.
یکی از راه های خیلی مهم برای بالابردن تمرکز طرح های بازاریابیتون، استفاده از اصول و مفاهیم رفتار مصرف کننده، نحوه تفکر، تصمیم گیری و عملکرد افراد در هنگام خریدکردنه.
وقتی رفتار مصرف کننده رو می پذیرید، شما مشتری رو در مرکز فعالیت های بازاریابی خود قراردادید.
به عنوان مثال،مصرف کننده ها اغلب محصولات و خدماتی را خریداری می کنند که تجسمی از تصویری که از خودشون دارند روبهشون میده. اگه این موضوع رو فهمیدید و برنامه هاتون رو طوری چیدید که مشتریان ،تصوری از خودشون رو با محصولتون یکی ببینند ،اون وقته که موفق شدید.
مطالعه ی رفتار مصرف کننده فقط واسه مصرف کننده هایی انفرادی مثه منو شما نیست.
در صنعت تجارت به تجارت ،شرکت ها هم محصولاتی رو خریداری میکنند.
اگر شما درچنین شرکتی هستید که از صنعت تجارت به تجارت استفاده می کنند،برای طرح بازاریابیتون، نیاز به ایده های خوبی دارید تا از مشتری های مشکل پسندتون رو هم راضی نگه دارید .
در حال حاضر سازمان ها از افراد، تشکیل شدند وخب حدس میزنید چی شد؟
مفاهیم رفتار مصرف کننده برای اونها هم به کار میره.
درک رفتار مصرف کننده اقدامات شرکتتون روگسترش میده وتاثیرات بیشتری میداره.
بازاریابی رو طیف وسیعی از فعالیت ها و تصمیمات در نظر بگیرید.این کار با استراتژی هایی در مورد نحوه دستیابی و حفظ مشتریان شروع میشه و تقسیم بندی ، هدف گذاری وارائه نظرات رو دنبال میکنه. سپس محصولات مناسب رو با قیمتی دقیق، از طریق راه های درست با تبلیغ های کافی برای بازاریابی رو پیاده میکنند.
شما می توانید با استفاده از اصول رفتار مصرف گراها ، در هر مرحله از امتداد این طیف هرکاری رو که انجام میدید ، بهبود ببخشید.
بهترین بازاریاب ها اونایی هستند که علاقه ی مشتری را به خود جلب می کنند و درک درستی از رفتار مصرف کننده دارند وکمک میکنه کاری که لازمه رو انجام بدید.