روشی نوین برای آمادهسازی تمامی خُردسالان برای مهد کودک
امروز مایلم این دیدگاه رابه آموزش در آمریکا بیاورم. تنها چیزی که مردم درباره آناتفاق نظر دارند این است که مهمترین زمان راهبردی برایبرای شروع یادگیری یک کودک زودهنگام است. ( آموزش اولیه) بیش از ۵۰ سال پیش، نقطهی عطفی درآموزشهای اولیه در ایالاتمتحده «برنامه هداستارت» نامیده میشد. تاریخنگاران عاشق نقاط عطفاند چون صحبت کردن دربارهچیزی که قبلا اتفاقافتاده و از آن به بعد چه اتفاقی میافتدرا بسیار ساده میکند، قبل از برنامه هداستارت،اساسا هیچ چیزی نبود. با برنامه هداستارت، ما آغاز کردیم به آمادهسازی کودکانی برایمدرسه که بیشتردر کشوردر معرض آسیبند.
هنگامی که برنامه هداستارت آغاز شد،ما گامهای بلندی برداشتهایم، اما هنوز ۲.۲ میلیون کودک در آمریکا بدون دسترسی به آموزشهای اولیه، یا بیش از نیمی از کودکان چهار سالهدر کشور وجود دارد. این یک مشکل است. اما مشکل بزرگتر، آنچه استکه میدانیم برای این کودکان اتفاق میافتد. کودکان آسیبپذیر کهبدون مهارتهای پایه به مدرسه میروند، ۲۵ درصد بیشتر احتمال داردکه ترک تحصیل کنند، ۴۰ درصد بیشتر احتمال داردبه والدین نوجوان تبدیل شوند و ۶۰ درصد کمتر احتمال دارد به کالج بروند.
بنابراین اگربدانیم کهآموزش پیشدبستانی چگونه است، چرا همه کودکان مشمول آن نشوند؟ موانعی وجود دارند که راه حلی کهما تا به امروز ارائه کردهایم نمیتواند بر آن غلبه کند. محل جغرافیایی: به جاییروستایی و دوردست فکر کنید. حمل و نقل: به والدینی که همه جامشغول کارند فکر کنید. انتخاب والدین: هیچ دولتی به یک کودکچهار ساله نیاز ندارد که به مدرسه برود. و هزینه: متوسط هزینه یک دولتبرای آموزش پیشدبستانی پنج هزار دلار در سال است.
پس آیا فقط میخواهمدرباره مشکلات صحبت کنم؟ خیر. امروز، میخواهم دربارهیک برنامه آمادگی مقرونبهصرفه، ارائه فنآوری - آمادگی که میتوانددر خانه انجام شود، به شما بگویم. که برنامه «آپاستارت»(نوپا) نامیده میشود، و بیش از ۶۰،۰۰۰ دانشآموز پیشدبستانی درایالاتمتحده قبلا از آن استفاده کردهاند.
حالا، میدانم ممکن است به چه فکر کنید: این هم فرد دیگری که به فناوریدر یک مساله ملی میپردازد. و تا حدودی حق با شماست. ما نرمافزار یادگیری اولیه طراحیشده برای آموزش فردی را ساختیم، بهنحوی که کودکان بتوانندبا سرعت خودشان یاد بگیرند. برای انجام این کار، ما به متخصصان رشتههایمختلفی از مطالعه گرفته تا جامعهشناسی، تا علوم مغز و اعصاب تا همهجنبههای آموزش ابتدایی متکی بودیم، تا به ما بگویند که نرمافزارچه کار باید بکند و چگونه باشد.
این هم یک نمونه از آن.
(ویدئو) صفر (خواندن ): صفر! صفر! صفر عددی است که با بقیه متفاوت است. مرغ دریاییها: صفر،یک «دایره» بزرگ و گرد است. صفر: شبیه به عدد یک نیست،مطمئنم که خواهی فهمید. مرغ دریاییها: صفر،یک «دایره» بزرگ و گرد است.
(خنده)
کلاودیا ماینر: این «آهنگ صفر» بود.
(خنده)
و اینجا آد تاد و ایون استیون همچیزهایی درباره اعداد به شما یاد میدهند. و اینها هم «وُرد بِرد» هستند، و آنها می خواهند به شما نشان دهندهنگامی که حروف را با هم ترکیب می کنید، می توانید کلمه بسازید. میتوانید ببینید که این آموزشکوتاه، رنگی و جذاب است، و برای جلب توجه یک کودک طراحی شده است. اما یک تکه دیگر از برنامه «آپاستارت»وجود دارد که آن را متفاوت و موثرتر میکند. «آپاستارت» والدین رامسئول آموزش کودکانشان قرار میدهد. ما معتقدیم، با حمایت درست، همه والدین میتوانند فرزندانشان رابرای مدرسه آماده کنند.
این هم از اینکه چطور کار میکند. این فهرست آمادگی مهد کودک از یک ایالت است. و تقریبا همه ایالتها یکی از آنها دارند. هرجایی که والدین باشند به آنجا میرویم، و یک راهنمای حضوری همدر آموزش گروهی بههمراه داریم. و به آنها میگوییم که نرمافزار میتواندخواندن، ریاضی و علوم را بررسی کند، اما آنها (والدین) مسئول مهارتهایِحرکتی و مهارتهای خودآموزی هستند، و با هم میخواهیم بر رویآموزش عاطفی اجتماعی کار کنیم.
اکنون، میدانیم که این جواب میدهد چرا که ما نرخ تکمیلِ۹۰ درصدی برنامه را داریم. سال پیش، این برنامه رهگشای ۱۳,۵۰۰ کودک بود که «آپاستارت» رابا مدرک به اتمام رساندند. و نتایج آن شگفتانگیز بوده است. ما ارزیابی مشهودی داریم مبنی بر این که نشان میدهد کودکان ما دو تا سه برابردستاوردهای یادگیری را نسبت به کودکانی که در این برنامهشرکت نمیکنند، دارند. ما یک آزمایش تصادفی کنترلشده هم داریمکه شواهد قوی اثربخشی را نشان میدهد، وحتی یک مطالعه طولی هم داریم که دستاوردهای کودکان مورد نظر ما رادر کلاس سوم و چهارم نشان میدهد، بالاترین نمرات کسب شدهءدانش آموزان در آن زمان. اینها دستاوردهای علمی هستند. اما یک مطالعه دیگر نشان دادهاست کهدستاوردهای عاطفی اجتماعی کودکان موردنظرما برابر با کودکانی است که در پیشدبستانهایدولتی و خصوصی حضور پیدا میکنند.
اکثر ۶۰,۰۰۰ کودکی که در«آپاستارت»تا به امروز شرکت کردهاند از یوتا بودهاند. اما ما نتایج خود را با کودکان آفریقایی - آمریکاییدر میسیسیپی تکرار کردیم -- این کینگستون و مادرش است؛ با شاگردانِ انگلیسی زبان در آریزونا -- این دِیزی و خانوادهاش است. با کودکان پناهنده در فیلادلفیا --این عکس فارغالتحصیلی مورد علاقه من است؛ و با کودکان بومی آمریکا که در دورافتادهترین نقاطایالاتمتحده زندگی میکنند. این هم شِریز است و این هم جایی کهاو در«مانیومِنت ولی» زندگی میکند.
اکنون تردیدهایی درمورد«آپاستارت» وجود دارد. برخی از مردم باور ندارند که خردسالان زمانیبرای کار با موبایل، کامپیوتر داشته باشند. ما به آنها میگوییم: پیشنیاز کار با برنامه «آپاستارت»از روزی ۱۵ دقیقه، پنج روز در هفته، خوب است تا یک ساعت در روز که توسطآکادمی پزشکان اطفال آمریکا هم برای خُردسالان ۴ ساله توصیه شده است. برخی از مردم بر این باورند که پیشدبستانیمبتنی بر استقرار درمحل جواب میدهد، و برای آنها، ما میگوییم: پیشدبستانیمبتنی بر استقرار درمحل، عالی است، اما اگر نتوانید کودک را به آنجا بفرستیدیا اگر والدینی کودک را به آنجا نفرستد، آیا یک گزینه عالی ارائه شده خوبِحاصل فناوری، مبتنی بر نتایج نیست؟ و ما کار با پیشدبستانی مبتنی براستقرار درمحل را نیز دوست داریم. هماکنون، ۸۰۰ کودک در میسیسیپی هستند که در طول روز به پیشدبستانی«هِداستارت» میروند و در شب با خانوادههای خودبرنامه «آپاستارت» کار میکنند.
ایده جسورانه ما این است که برنامه«آپاستارت» را در سراسر کشور بگنجانیم -- نه اینکه جایگزین چیزی کنیم؛ ما میخواهیم به کودکانی که در هرصورت بهآموزشهای اولیه دسترسی ندارند خدمتی کنیم. ما شجاعت این که تردیدها رااز میان برداریم، داریم، انرژی لازم برای انجام کار را داریم، و ما یک برنامه داریم. این وظیفه ایالات استکه کودکانشان را آموزش بدهند. بنابراین ابتدا از کمکهایبشردوستانه استفاده خواهیم کرد تا به یک ایالت برای طرح مقدماتیو کسب اطلاعات برویم. هر ایالتی براین باور است کهمنحصر به فرد است و میخواهد پیش از سرمایهگذاری بداند که این برنامه با کودکانش جواب میدهد. سپس ما سرپرستهای اصلی در ایالت را شناساییمیکنیم تا کمک کنند تا «آپاستارت» را به عنوان گزینهای برای کودکانی کهبه آنها پرداخته نشده درنظربگیریم. و با هم، ما بهمجلس قانونگذاری ایالتی میرویم تا «آپاستارت» را از منابع بشردوستانه به منابع مالی پایدارو قابل مقیاسپذیر تبدیل کنیم. این برنامه موثر بودهاست --
(تشویق)
متشکرم. سپاسگزارم از شما.
تا به امروز این برنامهدر سه ایالت موثر بودهاست: یوتا، ایندیانا و کارولینای جنوبی. همچنین ما این برنامه رادر تعدادی از ایالات به اجرا درآورده و حامیان را شناسایی کردیم. پس از آن ما با بزرگترین موانع جغرافیایی برای کار بر روی این طرح، و سپس به سوی دولتهایی کههماکنون آموزش اولیه دارند، میرویم، اما ممکن است نتایجآکادمیک خوبی نداشته باشند یا پدربزرگ یا مادربزرگ برای شرکت در آنآن را خریداری کنند. ازاینرو، به ایالتهایی میرویم که به بیشترین دادهها و کارجهتِ متقاعد کردن نیاز دارند، و امیدواریم که حرکت ما بهایجادِ موجی در آنجا کمک کند. در عرض پنج سال ما به یک چهارم میلیون کودکخدمت خواهیم کرد، و اطمینان خواهیم داد که همچنان این ایالتها به کودکانشانبرنامه «آپاستارت» را ارائه میدهند.
و این هم نحوهای که میتوانید کمک کنید: برای دو هزار دلار، میتوانیم برای یک کودک، برنامه آپاستارت،کامپیوتر و اینترنت فراهم کنیم، و این کودک بخشی از طرح مقدماتی خواهد بود که باعث میشود کودکان دیگردر آینده به آپاستارت دسترسی یابند. همچنین باید شهروندان را درگیر کنیمتا به سوی دولتهایشان بروند و بگویند چهاندازه کارِ آماده کردن بچههابرای مدرسه میتواند آسان شود. شما اینجا حضور نداشتید اگرشهروندی نبودید که درگیر این مساله است، بنابراین از شما یاری میخواهیم.
حال، آیا همه ما نقطهی عطف آپاستارت رادر آموزش اولیه رقم میزنیم؟ بر این باورم که با یکدیگرمیتوانیم موفق شویم. اما بدون شک میتوانم بگویم که آپاستارت نقطه عطفی است در زندگی کودکی که درغیر این صورتبرای مدرسه آماده نخواهد بود.
متشکرم.
(تشویق)